• English

سبد خرید

نحوه تولید پارچه کولمکس

دسته بندی

آخرین مقالات

ارتباط با ما

نحوه تولید پارچه کولمکس
6 مارس 2023
ms.ghasemi
367

پارچه کول مکس از بسیاری از جهات به غیر از شکل سطح مقطع الیافش با سایر سطح مقطع پارچه پلی استر تفاوتی ندارد. نحوه تولید پارچه کولمکس عمدتاً شبیه مراحل دیگر تولید انواع الیاف پلی استر است.

 

روند تولید الیاف این پارچه به ۴ مرحله اصلی زیر تقسیم می شود:

۱- پلیمریزاسیون

الیاف کول مکس از مواد مشتق شده ناشی از زغال سنگ و نفت تشکیل شده اند. تولید کنندگان منسوجات در طی روند پلیمریزاسیون با ترکیب دی متیل ترفتالات (dimethyl terephthalate) و اتیلن گلیکول (ethylene glycol) یک ماده پلیمری مذاب شفاف می سازند. زمانیکه این مواد خنک می شوند به شکل روبان های باریک و بلند در می آیند. این روبان ها پس از خشک شدن به قطعات کوچک تری خرد می شوند (بنام چیپس )

 

۲- فرآیند ریسندگی مذاب اختصاصی

بخش های کوچکتر پلی استر (چیپس) بار دیگر ذوب شده و در یک دستگاه نخ ریسی (اسپینرت) قرار داده می شوند که یک وسیله ساده شبیه دوش حمام است و حاوی ده ها سوراخ بسیار ریز می باشد. در اکثر مواقع برای تولید پلی استر از دستگاه های نخ ریسی که دارای سوراخ های مدور هستند نیز استفاده می گردد.  اما شرکت زرین بافت رهبر برای تولید پارچه کول مکس از دستگاه های نخ ریسی که سوراخ های کشیده که شکل خاصی دارند ؛ در دمای خاص بین 120 تا 150 درجه استفاده می کند. به همین دلیل الیاف پارچه کول مکس تولیدی دارای شکل خاصی میباشد .

 

3کشیدگی

سپس الیاف کول مکس را تحت کشش قرار داده و یا به اصطلاح می کشند تا طول مفید آنها افزایش پیدا کند. همچنین این کشش الیاف ، باعث افزایش دوام و متورم شدن سطح مقطع الیاف کول مکس نیز می شود. تولید کنندگان الیاف کول مکس در مرحله بعد این الیاف کشیده شده را به منظور حمل یا ذخیره سازی به دور بوبین ها می پیچند.

 

4بافت

 از این الیاف کشیده و پیچانده شده میتوانیم برای بافت پارچه استفاده نماییم. در اکثر مواقع لباس های کول مکس حاوی بافتی ساده هستند، اما ساخت پارچه کول مکس به صورت بافتنی و یا با بافت جناغی هم امکان پذیر است.

 

 

نحوه تولید پارچه کولمکس به 3 مرحله اصلی زیر تقسیم می شود:

  • بافت: در بافت پارچه کول مکس از نخ ، الیاف کول مکس همچنین سوزن های برترین برند های دنیا استفاده میشود .

 *در تولید پارچه کولمکس چند عامل دیگر نیز همچون دمای سالن و دمای ماشین بسیار حائز اهمیت میباشد .

 

  • رنگ : این قسمت از مهمترین قسمت های تولید پارچه کولمکس در مجموعه ما میباشد . که بمنظور رنگ پذیری بهتر پارچه و جلوگیری از پرشدن منافذ پارچه (برای خروج بهتر اب از پارچه) ؛ از بهترین نوع رنگ تولید شده در جهان استفاده مینماییم .

 

  • تکمیل : پارچه نمناک ازداخل فولارد حاوی مواد نرم کننده که باعث بازشدن و پف کردن مولکول های پارچه میشود رد میشود . سپس وار استنتر میشود و پس از خارج شدن از آن به دلیل بازگشت به شکل مقطع اولیه بلافاصله با غلتک های بسیار سرد پارچه سرد میشود .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مقالات مرتبط

پارچه کولمکس 2 مارس 2023

پارچه کولمکس

معرفی پارچه کولمکس :  بدن انسان به واسطه متابولیسم دائمی و فعالیتهای عضلانی، همواره در حال تولید گرما، دی اکسیدکربن و بخار آب است. جهت عملکرد صحیح آنزیمها و ادامه حیات، ضروری است تا دمای اعضاء داخلی بدن همواره در...

مقالات ادامه مطلب
خرید پارچه به جای لباس 4 آوریل 2023

خرید پارچه به جای لباس

خرید پارچه به جای لباس در این مقاله قصد داریم در مورد مزیت های خرید پارچه به جای خرید لباس های آماده اشاره کنیم. شاید شما هم برایتان سوال باشد که اصلا چرا برخی ها دردسرهای خرید پارچه و دوخت...

مقالات ادامه مطلب
پارچه پلی استر 4 آوریل 2023

پارچه پلی استر

تاریخچه پارچه پلی استر : دو شیمیدان بریتانیایی در سال ۱۹۴۱ میلادی پس از آزمایشات و تحقیقات مختلف به نوعی الیاف مصنوعی دست پیدا کردند که پلی استر نامیده شد. پارچه پلی استر در اوایل طرفدار چندانی نداشت اما در...

مقالات ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمامی حقوق متعلق به  شرکت زرین بافت رهبر است
طراحی و اجرا توسط استودیو طراحی کاپیرو